برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

گردش در باغ فصل اول علوم دوم ابتدایی

حواس پنجگانه - بینایی، چشایی، لامسه، شنوایی و بویایی - اطلاعاتی را در مورد محیط اطراف ما جمع آوری می کنند که توسط مغز تفسیر می شود. ما این اطلاعات را بر اساس تجربه قبلی (و یادگیری بعدی) و با ترکیب اطلاعات هر یک از حواس درک می کنیم.در مام پلاس با ماهمراه شوید با مشاهده ویدئوگردش در باغ فصل اول علوم دوم ابتدایی و در ادامه نکاتی را در مورد حواس پنجگانه به شما رائه می دهیم.

حواس پنجگانه

مااز حواس خود برای جمع آوری و پاسخگویی به اطلاعات در مورد محیط خود استفاده می کنیم که به بقای ما کمک می کند.

هر حس اطلاعات مختلفی را ارائه می دهد که توسط مغز ما ترکیب و تفسیر می شود.

اینکه کدام حس غالب است بین حیوانات مختلف متفاوت است و همچنین اینکه کدام حس از همه بیشتر است. حس غالب ما بینایی است و شنوایی حساس ترین حس ما است.

پیشرفت‌های علم کیفیت زندگی بسیاری از افراد دارای ناتوانی‌های حسی را با ارائه مواردی مانند روش‌های جایگزین ارتباط، افزایش تحرک، ابزارهای آموزشی اضافی و فناوری طراحی‌شده برای تقویت حسی مانند کاشت حلزون افزایش داده است.

در این سطح، تجارب یادگیری که دانش آموزان را تشویق می کند تا بیشتر در مورد خود و حیوانات دیگر جستجو کنند و بدانند، مهم است. در ابتدا، شناسایی صریح حواس پنج گانه واندام(های) مرتبط با هر حس مهم است. سپس، با هدف حرکت به سمت درک «سیستم‌ها»، فراهم کردن فرصت‌هایی برای دانش‌آموزان برای تجربه روش‌هایی که هر حس اطلاعاتی را فراهم می‌کند که به حواس دیگر و کل ارگانیسم کمک و پشتیبانی می‌کند، نیز مهم است.

تجارب یادگیری باید به دانش آموزان اجازه دهد تا مشکلات روزمره ای را که ممکن است توسط افرادی که ورودی حسی آنها مختل شده یا غیرقابل اعتماد است، تجربه کنند، در نظر بگیرند. دانش‌آموزان را تشویق کنید تا آیتم‌ها یا سیستم‌هایی را که برای تقویت ورودی حسی ایجاد شده‌اند شناسایی کنند. این موارد می‌تواند شامل: خط بریل، سیگنال‌های صوتی، ارتعاشی و لمسی عابر پیاده، سمعک، سگ‌های راهنما، ساعت‌های سخنگو، عصای پیاده روی و غیره باشد.

فعالیت های آموزشی برای تقویت حواس پنجگانه

1. ایده‌های موجود دانش‌آموزان را مطرح کنید و از طریق تجربیات به اشتراک گذاشته شده، بحث را باز کنید.

2. موضوع را با ارائه تجربیات متنوعی که می توان بر اساس آنها برای کشف هر یک از حس ها به تفصیل ایجاد کرد، معرفی کنید. بسته‌های مخفی، صداهای ضبط‌ شده و تست طعم غذاهای تلخ، شیرین، شور و ترش برای ایجاد تجربیات یادگیری که بر یک حس جمع‌آوری اطلاعات تکیه دارند، استفاده کنید. هر حس را با جزئیات کاوش کنید: برای مثال، بررسی کنید که آیا مزه های مختلف تأثیر یکسانی بر قسمت های مختلف زبان دارند یا خیر.

ایده های موجود در مورد حواس پنجگانه را ترویج و شفاف سازی کنید

فرصتی را برای دانش‌آموزان فراهم کنید تا بدانند که از بیش از یک حس برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد محیط خود استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند اشیاء مختلفی را بر اساس معیارهای خاصی جمع‌آوری کنند (مثلاً چیزی که آبی است، سنگین است، که صدا ایجاد می‌کند. ؛ با بافت خشن؛ با بو.) آنها باید تمام اشیاء جمع آوری شده را بررسی کنند و در نظر بگیرند که آیا مواردی وجود دارد که در دسته دیگری متفاوت از آن چیزی که برای آن جمع آوری شده است قرار می گیرد. دانش آموزان باید آگاه باشند که حداقل از ورودی دو حس برای تعیین پاسخ خود استفاده کرده اند.

جمع آوری شواهد / داده ها برای تجزیه و تحلیل

فعالیت قبلی را با بررسی نحوه کار حواس با یکدیگر بسازید. موفقیت توانایی ما در شناسایی صحیح نمونه های غذا را زمانی که ورودی حسی محدود است تعیین کنید. نمونه های غذا ممکن است شامل: تکه های پرتقال، هویج، کرفس، طالبی، سیب زمینی، سیب، گلابی، موز و غیره باشد. هر نمونه را در یک کیسه کاغذی قرار دهید. دانش آموزان را به سه گروه سازماندهی کنید و دو گروه را چشم بند بزنید. یکی از این گروه های چشم بسته باید سعی کند نمونه های غذای بسته بندی شده را تنها با استفاده از حس بویایی خود شناسایی کند. گروه دیگر که چشم‌بند دارند، ممکن است فقط از لمس استفاده کنند. گروهی هم حس بویایی آنها مسدود شده است (آنها باید بینی خود را با گیره بگیرند یا در سوراخ های بینی خود پنبه بگذارند). گروه آخر چشم بند ندارند و ممکن است از لمس، بو و ظاهر برای شناسایی نمونه های غذا استفاده کنند.

به دانش آموزان کمک کنید تا برخی از توضیحات "علمی" را برای خود بسازند

از داده‌های جمع‌آوری‌شده در بالا، دانش‌آموزان در مورد توانایی ما برای جمع‌آوری اطلاعات و درک دنیای اطرافمان وقتی ورودی حسی در مقایسه با زمانی که حواس با هم کار می‌کنند محدود است، بیشتر اطلاعات کسب می کنند.

ایده ها در مورد  حواس پنجگانه را روشن و تثبیت کنید

یک تجربه مشترک برای نشان دادن کاربرد این ایده در زندگی روزمره ارائه دهید. با کلاس پاپ کورن(پفیلی،ذرت بو داده) درست کنید و فهرست کنید که چگونه توانستیم تغییراتی را که در طول فرآیند رخ داده است مشاهده کنیم. به عنوان مثال، دانش آموزان ممکن است مشاهده کنند که در ابتدا پاپ کورن کوچک و سفت بود (با استفاده از بینایی و لمس)، سپس پاپ کورن شروع به حرکت کرد (با استفاده از بینایی و شنوایی) و سپس ترکید (با استفاده از شنوایی) و سپس بوی پخت و پز ظاهر شد. (با استفاده از بو) و سپس خورده شد (با استفاده از مزه).

تثبیت و گسترش کاربرد ایده های حواس پنجگانه در حیوانات

حواس انسان را با حواس حیوانات مقایسه کنید. نمونه هایی از چگونگی درک حیوانات از دنیای خارج و ساختارهای تشریحی که به آنها اجازه انجام این کار را می دهد، کاوش کنید. مثلا:

زنبورها دارای گیرنده های شیمیایی (گیرنده های چشایی) روی آرواره ها، اندام های جلویی و آنتن های خود هستند.

چشمان آفتاب پرست می تواند به طور مستقل حرکت کند - می تواند همزمان در دو جهت مختلف ببیند.

جیرجیرک ها با استفاده از پاهای خود می شنوند وقتی امواج صوتی یک غشای نازک روی پاهای جلویی جیرجیرک را به لرزه در می آورند.

شاهین ها می توانند یک شی 10 سانتی متری را از فاصله 1.5 کیلومتری تشخیص دهند.

دلفین‌ها و نهنگ‌ها از برخی «سوت‌ها»  فراتر از محدوده شنوایی انسان برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند.


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود